Winkelgebieden veranderen door andere invulling winkelvastgoed
De Nederlandse winkelvastgoedmarkt blijft volop in beweging. Dankzij een lagere inflatie en hogere lonen hebben consumenten gemiddeld 2,5 procent meer te besteden en dat zorgt voor meer bezoekers in populaire winkelgebieden. Maar er zijn ook zorgen: het consumentenvertrouwen blijft laag en er is nog veel economische onzekerheid. Bovendien hebben winkeliers het lastig door krappe winstmarges en concurrentie van grote internationale en online winkels. Dit leidt tot meer lege panden en faillissementen.
Toch ontstaan er nieuwe kansen voor ondernemers en worden winkelstraten steeds gevarieerder. Makelaars hebben hiervoor ruim 1,39 miljoen vierkante meter – wat overeenkomt met ruim 4.500 winkelruimten – beschikbaar.
Het aantal faillissementen blijft stijgen en winkeliers hebben te maken met een toenemende concurrentie van goedkope webshops, zoals Shein en Temu. Tegelijkertijd is er sprake van een trend dat online winkels, zoals Coolblue en Omoda, juist een fysieke vestiging openen op goed gelegen locaties. Dit jaar gingen meer dan 230 bedrijven uit de detailhandel failliet, waaronder Game Mania, Bristol, Esprit en Blokker. Ook het verdwijnen van Blokker zal zichtbaar worden in Nederlandse winkelstraten. Volgens Irene Flotman, voorzitter van NVM Business, biedt leegstand echter óók kansen. “Om winkelgebieden aantrekkelijk te houden, is het cruciaal dat gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers samenwerken om een nieuwe invulling te geven aan leegstand. Makelaars kunnen naast detailhandel ook aan andere functies denken, zoals wonen, cultuur, horeca of werkplekken. Dit verhoogt de leefbaarheid én trekt investeerders.”
Beperkte impact op leegstand
Ondanks de faillissementen groeit de leegstand in winkelgebieden niet explosief, doordat vooral populaire locaties weer snel in gebruik worden genomen. Sinds het begin van 2024 is het aantal leegstaande winkels met slechts 600 panden gestegen, tot 13.600 winkelpanden in totaal. Dit komt overeen met een leegstandspercentage van 7,3 procent, ten opzicht van 6,9 procent (bron: Locatus) eerder dit jaar. In totaal hadden makelaars in het derde kwartaal van 2024 ongeveer 1,39 miljoen vierkante meter te koop of te huur staan. Dat is 5,5 procent meer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Op veel plekken is er meer aanbod van winkelruimte; dit geldt ook voor de vier grote steden en de grotere binnensteden van Nederland. Zo steeg het aanbod in het centrum van Amsterdam met 14 procent en in Rotterdam met 23 procent.
Nieuwe huurcontracten goedkoper
In de eerste drie kwartalen van 2024 stegen de huurprijzen voor winkels met gemiddeld 4 procent, vooral omdat in de populaire winkelstraten meer winkels zijn verhuurd. Toch zijn nieuwe huurcontracten vaak goedkoper, wat kansen biedt voor startende ondernemers. Dit zorgt voor meer variatie en dynamiek in winkelstraten, wat geleidelijk leidt tot een metamorfose van winkelgebieden. Zo is in binnensteden een verschuiving te zien naar meer horeca en cultuur, waardoor de verblijfstijd van winkelend publiek langer is en dat is gunstig voor het gehele winkelgebied. In winkelgebieden ontstaat verder meer variatie door de toename van ondernemers op het gebied van uiterlijke verzorging en gezondheid, zoals kappers, tattooshops en schoonheidssalons. Tweedehandswinkels (vintage) winnen eveneens aan populariteit.
Beleggers houden hun kruid nog droog
Hoewel het investeringsvolume in winkelvastgoed nog laag is, lijkt de markt zich langzaam te herstellen. “De grootste groeikansen voor winkelgebieden liggen in een creatieve invulling van leegstaande winkelpanden”, benadrukt Irene Flotman. ‘Deze transformatie kan de aantrekkingskracht van winkelgebieden flink vergroten. Daarnaast zien we ook andere positieve signalen. Zo lijkt de markt voor investeringen in winkelvastgoed langzaam te herstellen door de renteverlagingen van de Europese Centrale Bank (ECB). Hierdoor wordt de financiering aantrekkelijker voor investeerders en zijn er minder problemen bij het herfinancieren van vastgoed. Grote beleggers richten zich vooral op de minst risicovolle winkelcategorieën, zoals populaire winkelstraten in grote steden en supermarkten. In deze topcategorieën blijven de aanvangsrendementen stabiel en zijn er goede kansen op stijgende huren. De veranderende winkelmarkt biedt dus volop kansen voor investeerders.’
Over NVM Business
NVM Business is in Nederland de grootste coöperatieve vereniging van makelaars en taxateurs in onroerende goederen op het gebied van commercieel vastgoed. Met ruim 950 aangesloten leden vertegenwoordigt zij 90 procent van de markt, MKB, mid-corporates en corporates. Zij geeft via educatie en research doelgerichte ondersteuning aan haar leden. Daarnaast zorgt zij voor belangenbehartiging richting overheid en politiek.
NVM Business is gespecialiseerd in commercieel vastgoed; kantoren, bedrijfsruimten, logistiek, winkels, beleggingen en horeca. Het werkgebied van de aangesloten makelaars en taxateurs bestrijkt het hele land en heeft vanwege het internationale karakter van de sector impact tot ver buiten de landsgrenzen.
Download hier het rapport: nvm-business-winkelrapport-2024